Extra uitleg: Componenten

Alles in een Unity scene wordt gezien als een GameObject en deze objecten zijn opgebouwd uit verschillende componenten.
In Unity heeft ieder GameObject (dus ook een empty GameObject) sowieso éen ‘component’, en dat is de Transform.
In de Transform wordt de positie, de rotatie en de schaal van het object opgeslagen in X,Y,Z coördinaten. Dit component zorgt er dus voor dat je GameObject een bepaalde plaats heeft in de game wereld.
Een 3D object zoals een kubus heeft ook een Mesh component waarin het daadwerkelijke 3D model van de kubus is opgeslagen en een Mesh renderer component die ervoor zorgt dat het 3D object zichtbaar is.
Om een object bijvoorbeeld tijdelijk onzichtbaar te maken in een game hoef je alleen via code het mesh renderer component ervan uit te schakelen.
Om een karakter van lichaam te laten wisselen hoef je dan alleen het model ervan in het Mesh component te verwisselen.
De verschillende componenten die aan een GameObject vastzitten zie je in de Inspector view. Componenten kunnen toegevoegd worden met de ‘Add component’ knop onderaan in de inspector en kunnen ook verwijderd worden of gekopieerd zodat je ze naar een ander object kan plakken.
Ook scripts worden gezien als componenten.
Om bijvoorbeeld een geluid vast te maken aan een object hoef je alleen een Audio component eraan toe te voegen.
Om het geluid als speler te kunnen horen heeft de speler een Audio listener (oor) component nodig.

Screen Shot 2015-12-28 at 15.41.01

Website Powered by WordPress.com.